Jak wyjść z diety i nie przytyć po odchudzaniu?

0
26

Dla wielu osób stosowanie kuracji odchudzającej, zwłaszcza diety, jest dużym wyrzeczeniem. Jednocześnie mają one świadomość tego, że jeśli od razu po zakończeniu określonego czasu zaczną jeść tak jak wcześniej, nie uda im się utrzymać uzyskanej dzięki wysiłkowi sylwetki. Jak wyjść z diety, by mieć pewność, że efekt jojo się nie pojawi?

Najlepiej… nie kończyć diety

Wielu specjalistów żywienia przekonuje, że dieta nigdy nie powinna się kończyć – rzecz jasna, nie chodzi tu o restrykcyjny sposób żywienia polecany na przykład pod konkretną nazwą przez kolorowe pisma. Chodzi po prostu o to, by na stałe zmienić swoje nawyki żywieniowe, co jest ważne nie tylko dla sylwetki, ale też dla zdrowia. Jest to szczególnie pożądane w przypadku osób, które miały zwyczaj odżywiać się naprawdę fatalnie, na przykład jadać głównie fast-foody. Z tego też powodu dobrze jest od początku stosować racjonalną dietę, taką, która jest łatwa do zastosowania i dzięki temu może być stosowana tak naprawdę cały czas. Nie dotyczy to niestety wszystkich modnych diet, przykładowo kopenhaska jest zbyt wycieńczająca i na dłuższą metę może spowodować znaczne szkody w organizmie, zaś modna Dukana – po dłuższym czasie może poważnie obciążać nerki. Lepiej zatem będzie po prostu jadać częściej, mniej i lżej – to najlepsza dieta, odpowiednia w każdym przypadku, nawet jeśli nie pozwala na błyskawiczną utratę wagi.

Stopniowy powrót do normalności

Osoby, które zakładają, że po zakończeniu kuracji odchudzającej wrócą do niezdrowego i ciężkiego jedzenia, nie mogą liczyć na to, że uda im się osiągnąć szczupłą sylwetkę. Jednocześnie nikt nie musi stale się katować i stosować restrykcyjnej diety, tym bardziej, że nie jest to zdrowe dla organizmu. Trzeba zatem zachować zdrowy rozsądek i, kończąc kurację odchudzającą, stopniowo wracać do zwykłego jedzenia – ale nie niezdrowego! Można na przykład wprowadzać nieco bardziej kaloryczne jedzenie, co jakiś czas pozwolić sobie na coś słodkiego itp. Zawsze jednak warto trzymać się niektórych zasad. Najważniejsze z nich to regularne jedzenie, spożywanie niewielkich posiłków częściej, a także przewaga warzyw w diecie. Każdy też powinien wystrzegać się najbardziej szkodliwych pokarmów, jak tłuste mięso, fast-foody czy duże ilości słodyczy. Bardzo ważne jest też, by stale dużo pić – ta zasada pojawia się praktycznie w każdej diecie i nie warto z niej rezygnować, a wręcz przeciwnie – przyswoić ją sobie, praktycznie na zawsze.

Dieta od czasu do czasu

Doskonale będzie też zachować pewne zachowania z diety na stałe, co pomoże w utrzymaniu szczupłej sylwetki. Przykład? Każdego dnia jeden posiłek można zastąpić dietetycznym (na przykład sałatka zamiast bardziej kalorycznego lunchu), można też jeden dzień każdego miesiąca poświęcić na stosowanie diety tak, jakby dalej stosowało się kurację odchudzającą. Może to być spożywanie dietetycznych posiłków, ale też na przykład detoks sokowy czy owocowo-warzywny. Warto też pić odchudzające koktajle czy herbatki. Koktajl może raz w tygodniu zastąpić posiłek.