Jaki wpływ na organizm ma wapń?

0
72

Zróżnicowana dieta to podstawa prowadzenia zdrowego stylu życia. Prawidłowe i racjonalne odżywianie jest nie tylko powodem utrzymania prawidłowej masy ciała i szczupłej sylwetki, lecz także ma znaczący wpływ na nasze zdrowie i funkcjonowanie organizmu. Należy zatem stosować dietę bogatą we wszelkie witaminy i składniki mineralne. Jednym z nich jest wapń, który odpowiada za wiele istotnych funkcji naszego ciała. Czym zatem jest i jakie skutki może wywołać niedobór wapnia?

Czym jest wapń?

Wapń jest pierwiastkiem, który wchodzi w skład kości, zębów oraz ścian komórkowych. Szacuje się, że około 99% wapnia znajduje się w kościach, natomiast pozostała część krąży w organizmie wraz albuminą lub w postaci zjonizowanej.

Pierwiastek ten jest niezwykle ważny dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, bowiem odpowiada za aktywizowanie części enzymów oraz regulowanie wydzielania i uwalniania hormonów do krwiobiegu. Ponadto ma duży wpływ na przewodnictwo bodźców nerwowych oraz kurczliwość mięśni. Jest konieczny także do prawidłowej pracy układu naczyniowego oraz mięśnia sercowego, a także bierze udział w krzepnięciu krwi.

Źródła wapnia

Oczywistym jest, że najbardziej przyswajalne są składniki mineralne znajdujące się w diecie. Najlepszym źródłem wapnia w takiej postaci jest mleko, a także pochodzące z niego przetwory, czyli kefiry, sery, jogurty. Wysoka przyswajalność wapnia z tych produktów wynika z obecności laktozy, która zwiększa jego wchłanianie. Ponadto spora ilość wapnia znajduje się w takich produktach jak: wędzone ryby oraz konserwy rybne, orzechy laskowe i pistacje, suszone figi i morele, otręby pszenne i owsiane, natka pietruszki i szczypiorek, a także nasiona roślin strączkowych, czyli soi i fasoli białej. Jest to bardzo istotne, ponieważ wiele osób cierpi na nietolerancję laktozy i musi szukać alternatywnych źródeł wapnia.

Niedobór wapnia i jego objawy

Największą przyczyną niedoboru wapnia jest jego niedostateczna ilość, którą należy dostarczać organizmowi. Jest to spowodowane nie tylko zbyt małą ilością spożywanych produktów bogatych w wapń, lecz także dostarczanie do organizmu substancji upośledzających wchłanianie wapnia, czyli szczawianów, fitynian, magnezu, fosforu oraz soli.
Ponadto powodem niedoboru wapnia mogą być choroby, takie jak celiakia, choroba wrzodowa, czy też choroba Leśniowskiego – Crohna, a także niedobór witaminy D3 czy parathormonu, produkowanego przez przytarczycę.

Nieznaczne obniżenie poziomu wapnia w organizmie nie daje żadnych objawów i nie jest niebezpieczne dla zdrowia. Jednak przy wysokim obniżeniu tego pierwiastka, czyli hipoklacemii, pojawiają się widoczne symptomy w postaci zmęczenia, mrowienia i drętwienia kończyn, problemów z połykaniem w wyniku skurczu mięśni przełyku i gardła, a także zaburzenia neurologiczne. Poważny niedobór może spowodować tężyczkę, objawiającą się silnymi i niekontrolowanymi skurczami mięśni.

Podsumowując, wapń jest niezwykle ważny dla całego organizmu. Jego niedobór może prowadzić do przykrych konsekwencji, które zaburzają prawidłowe funkcjonowanie, dlatego warto dbać o to, by wystarczająca ilość wapnia pojawiała się w codziennej diecie.